Pages

Sunday, May 15, 2011

Etika Bekerja: Rasanya semua tahu kot!

yada yada. yes i have few problems with the way of people behaving while working, atau kita panggil secara profesionalnya ialah- working ethics.

i find it amusing yet irritating while working with people who has these kind of behaviours as i spent almost 10hours in my office and 10hours working with extra flavours dengan orang yang macam ni, i think within 5 years time, either i berhenti kerja atau mati cepat.

this is as a reminder for you good guys, and also myself, because i dont want to irritate people, and neither i dont want you people to irritate me too.

1. datang lambat balik cepat. i mean satu, dahlah tak amanah dengan perjanjian (kontrak) yang korang buat. dua, dosa makan duit tak amanah.
2. pukul 8am punch in, pukul 8 tu la kau nak makan nasi lemak sotong kau, amik masa setengah jam pulak tu. satu, tak amanah lagi. dua, tak rasa bersalah pulak tu makan time kerja. setakat kerepek ke ape boleh la jugak terima.
3. pasang lagu kuat-kuat kat laptop/handphone/audio devices. annoying tau tak?satu, bukan lagu kau hebat sangat. dua, kerja kita ni buat research, reading, maka respect la sikit privacy orang yang sukakan keamanan dan bukan lagu siti nurhaliza kau.tiga, apa tujuan orang invented earphone??
4. memang orang cakap mulut tempayan tak boleh tutup. tapi mulut manusia boleh tutup melainkan kau nak jadi tempayan. buat kerja pakai tangan, bukan mulut. kalau pasal excel pun kau nak describe tak payah kot.
5. bersyukur dengan apa yang kau dah ada. jangan nak complaint je 24jam. hidup aku selama ni pun bukan untuk tujuan dengar kau mengomel. jangan nak fikir negative sangat. kalau nak pun fikir negative, keep your thoughts to yourself. cukup dah negativity aku kat bf aku.
6. jangan jaga tepi kain orang. lantaklah kalau dia belum kahwin tapi lovebite penuh kat leher bila angin selak tudung dia. dosa dia tu dengan Tuhan. dosa kita mengumpat dia sape nak tanggung?
7. jangan cerita pasal kau tido dengan perempuan mana, dan semalam suami kau adalah terbaik diranjang, dan sebagainya. cukuplah dengan video porno yang tersebar luas. kami tak perlukan audio porno, harap maklum.
8. kalau bos panggil suh jaga exam, jangan bagi alasan nak breakfast dulu. satu, itu waktu bekerja bukan breakfast. BREAKFAST ADALAH SEBELUM WAKTU PUNCH IN.
9. amanah dan ikhlas buat kerja. kalau tak ikhlas pun, fikirlah duit gaji itu untuk anak bini makan maka NIAT harus betul. macam kerja kerajaan tapi dok kutuk kerajaan yang mentadbir.maka keikhlasan tu dah takde.

semua ini adalah reminder untuk diri sendiri. sebab i know, kalau benda ni irritates me, maka high chances yang kalau i buat macam ni kat orang pun dia akan irritated jugak.

alright?

ps: a great day. tomorrow's monday. selamat bekerja dengan amanah dan ikhlas. kalau tak ikhlas, tukar la kerja lain ye bang?

1 Kata bijak pandai:

nabilazahin said...

sgt suke dgn post ni! :D

 
design by suckmylolly.com