Pages

Thursday, November 4, 2010

Adil dan Saksama

Kita hidup ni kena sentiasa adil dan tidak berat sebelah. eh sama maksud, but what the heck la kan.

For example, kita ada kawan dari sekolah rendah, sekolah menengah, kolej, universiti, dan tempat kerja. kita tak boleh la nak berat sebelah dan hanya keluar dan lepak dengan kawan sekolah menengah je, sedangkan dengan kawan dari tempat lain hanya sekali dalam seumur hidup je kita ajak keluar.

kalau keluar pun nak cepat balik. kalau keluar pun nak jumpe sekejap je. contoh lepas tengok movie terus balik. terasa sangat kot . hrmm..i rasa, orang yang berkelakuan macam ni, hanya sebab:

  1. dia tak suka anda.
  2. dia tak suka lepak dengan anda.
  3. bosan keluar dengan anda.
  4. membebankan.
  5. dia malu keluar dengan anda.

i bukan apa, kalau tak suka dan tak sudi tu, cakaplah awal-awal. i pun bukan terhegeh-hegeh sangat nak keluar dengan diorang pun. senang kalau i tau, next time kalau ada ajak-ajak lepak i cakap je, "thanks but no thanks".

i have my own pride. dua tiga kali boleh la i nak put aside. tapi kalau dah banyak kali, terasa jugak. lagipun sebelum ni, banyak jugak salah silap dah i maafkan. bukan mengungkit, tapi cuma nak rasa dihargai dengan setiap pengorbanan yang kita buat. bukan balasan, tapi penghargaan.

rasa dihargai bukan untuk diminta, tapi pemberian. it's a gift. sebab itu rasa dihargai itu hanya sesetengah orang je yang boleh rasa.

sedih pulak post malam nie. kadang-kadang rasa fed-up sangat. tapi entah lah.

0 Kata bijak pandai:

 
design by suckmylolly.com